Mehmet ÇINAR/ANTALYA, () - TÜRKİYE'nin en yüksek dağı Ağrı'nın 5137 metrelik zirvesine 'Görülmeyen zirve zaferi' sloganıyla düzenlenen tırmanışta, 8 görme engelli zirveye ulaşmayı başardı.
Türkiye Dağcılık Federasyonu (TDF) Antalya İl Temsilciliği, Akdeniz Dağcılık ve Doğa Sporları Kulübü (ADDK) ve Toroslar Doğa Sporları Kulübü Derneği işbirliğiyle Antalya'dan 4'ü kadın 10 görme engellinin aralarında olduğu toplam 27 kişi, Ağrı Dağı'na tırmandı, 8 görme engelli zirveye çıkmayı başardı. 'Görülmeyen Zirve Zaferi' sloganıyla 22 Ağustos Cuma günü başlayan tırmanış, 25 Ağustos Pazartesi günü tamamlandı.
Antalya'nın merkez ilçelerinden Muratpaşa Belediyesi ile Doğubeyazıt Kaymakamlığı ve OTI Holding'in ulaşım, çadır gibi destek sağladığı gruptaki görme engellilerin Ağrı Dağı zirvesine tırmanışına, ADDK Başkanı Muharrem Koç rehberlik etti. Bu tırmanışın bir ilk olduğuna dikkati çeken Koç, "Görme engellilerin imkan verildiğinde her engeli aşabilecekleri mesajını vermek istedik. Bu tırmanış yalnızca sportif yönüyle ele alınmamalı. Görme engellilerin yapamayacağı şey olmadığını ortaya koyduk. Görme engellilerin gözleri görmüyor ama gönül gözleri, beyin ve kulaklarıyla duyduklarını unutmuyorlar" dedi.
İNANDILAR VE BAŞARDILAR
Görme engelli grupta yer alan Kamil Çam, İsmail Sabancı, Huriye Çetintaş, Yasemin Akça, Merve Demir, Turgay Çarıkoğlu, Salih Duymaz ve Recep Gür, rehberleri Muharrem Koç ve beraberindeki sporcularla Ağrı Dağı'nın 5137 metrelik zirvesine çıkmayı başardı. Gruptaki diğer görme engelliler Ayşe Karatepe ve Selçuk Özdemir ile dört dağcı ise 4200 metreye kadar çıkabildi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı görme engellilerin zirve tırmanışını belgesel olarak hazırlayacak. OTİ Holding de bu tırmanışı kitaplaştıracak.
ZİRVEDE FIRTINA
ADDK Başkanı Muharrem Koç, zirve yolculuğunu şöyle anlattı:
"Doğubeyazıt'tan 2200'e kadar araçla gittik. 2200'den sonra yürümeye başladık. 5 saatte 3200'e vardık. 3200'de bir gece çadırda kamp kurduk. Ertesi sabah 4200'e kadar yürüdük. O da yaklaşık 5.5 saat sürdü. Hava koşullarından, yağmurdan dolayı çadırdan dışarı çıkamadık. Öğleden sonra hava düzeldi. Bünyemizin hava yüksekliğine alışması için 4400'e çıkıp geri indik. Ertesi sabah gece uyanıp hazırlık yaptıktan sonra, 02.30'da yola çıktık. Zirveye varışımız 6 saat sürdü. Ondan sonra 4800'de kramponları taktık. Buzullarda ilk kez kramponları takan görme engelliler hiç zorlanmadan zirveye kadar yürüdü. Zirveye 10 metre kala herkes el ele tutuşup hep birlikte aynı anda zirveye koştuk. 30 saniye sonra fırtına koptu. Bir dakika geç çıkmış olsak zirve fotoğrafı dahi çektiremezdik."
Fırtına nedeniyle inişin zorlu geçtiğini belirten Koç, "4400'e kadar fırtınadan kaçtık. Bizim çıkacağımıza inanıyorlardı ama ineceğimize inanmıyorlardı. Hiçkimse bu zirveye inanmıyordu ama hiçbir kaza bela yaşanmadan görme engellilerimizin 8'i zirve yaptı" dedi.