KARAMAN'ın Sarıveliler İlçesi'ndeki Hacı Salih Camii'nde yapılan restorasyon çalışması sırasında iş makineleri ile bahçede kazı yapılırken Osmanlıca 'Karacaoğlan’ın Ruhuna Fatiha' yazılı bir mezar taşı ve mezar bulundu. Yapılan incelemelerde mezar taşının Karacaoğlan’ın yaşadığı 17'nci Yüzyıl'a ait olduğu ihtimalinin artması üzerine, mezarında Karacaoğlan'a ait olduğu heyecanı yarattı. Mezarın kime ait olduğu saptamak için incelemeler sürüyor.
Vakıflar Bölge Müdürlüğü, yaklaşık 1.5 yıl önce Sarıveliler İlçesi'ndeki tarihi Hacı Salih Camii'nin restorasyon çalışmasına başladı. Yaklaşık 1 ay önce de iş makinesi ile bahçede yapılan çalışmalar sırasında bir mezar taşına rastlanıldı. Bunun üzerine mezar taşının çevresindeki toprak temizlendiğinde bir mezar olduğu ortaya çıktı.
Mezar taşının üzerindeki yazının anlamını tespit etmek içinde bunun fotoğrafı çekilerek Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof.Dr. Mehmet Akgül'e gönderildi. Prof.Dr. Akgül yaptığı incelemede taşın üzerinde Osmanlıca 'Karacaoğlan’ın Ruhuna Fatiha' yazısının olduğunu belirledi.
Taş üzerinde yapılan kronolojik incelemede taşın 1600'lü yıllara ait olduğu sanılması üzerine bulunan mezarın 1606'da doğduğu, 1679 ya da 1689'da öldüğü sanılan halk ozanı Karacaoğlan'a ait olduğu heyecanı yarattı. Karacaoğlan'ın, 'Barçın Yaylası'nda 3 güzel gördüm' adlı efsane şiirinin adı geçen Barçın Yaylası'nın Karaman’ın Sarıveliler İlçesi sınırlarında yer alması, Karacaoğlan'ın burada yaşadığına dair iddialarını  güçlendirdi. Ayrıca bölge halkının Karacaoğlan’ın Sarıveliler'de yaşadığını inanıp, son 7 yılda belediye tarafından 'Geleneksel Karacaoğlan Şenlikleri' yapılması dikkat çekti.
Taş ve mezarın bulunması ardından ilçe kaymakamlığı ve belediyede daha kapsamlı araştırma yapmak için harekete geçti. Belediye tarafından taşın fotoğrafı İstanbul Üniversitesi'ne gönderildi. Burada da aynı bulgular elde edildi.
Mezar ve mezar taşı üzerinde bilim adamları tarafından çalışmaların sürdüğünü belirten Sarıveliler Belediye Başkanı BBP'li Hayri Samur, şunları söyledi:
"Bu caminin vakıf kayıtlarındaki ismi Hacı Salih Camisi’dir. Buranın restorasyonu yaklaşık 1.5 yıl önce başladı ve 30 Mayıs tarihinde de restorasyonu tamamlandı. Bu caminin restorasyonu esnasında mezar taşı bulundu. Araştırmacı Yazar Mustafa Ertaş tarafından fotoğraflanıp, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Akgül'e iletildi. O da mezar taşında Osmanlıca, 'Karacaoğlan’ın ruhuna Fatiha' yazılı olduğu tespit etti. Bunun üzerine bizde ilçe kaymakamımızla birlikte buraya geldik. Osmanlıca bilen bir hocamızı getirdik. Gerçekten taşın üzerinde Osmanlıca 'Karacaoğlan’ın ruhuna Fatiha' yazısı olduğunu bize teyit etti. Daha sonra taşla ilgili doneleri İstanbul Üniversitesi'ndeki Kemal Yavuz hocaya ilettik. Bu taşların kronolojik olarak 300-400 yıl öncesine dayandığı önsezi olarak ifade edilmektedir. Bilim adamları araştırmalarını tamamladıktan sonra son noktayı koyacaktır. Çalışmalar sürüyor."
KARACAOĞLAN'IN TÜRBESİ YAPILACAK
Başkan Hayri Samur, mezarın Karacaoğlan'a ait olduğu yönünde güçlü bulgular oluşursa, buraya Karacaoğlan'ın türbesini yapacaklarını ve Karacaoğlan'ın da Sarıveliler'de yaşadığını kanıtlayan bir tescil belgesi almayı planladıklarını söyledi.
Kaymakam Ömer Faruk İlhan da, şöyle konuştu:
"Karacaoğlan’ın Sarıveliler’de meftun bulunduğuna dair bugüne kadar elimizde bir emare yoktu. Sadece halkın onun burada yaşadığına dair bir inancı vardı. Bu inanç doğrultusunda belediye her yıl 'Geleneksel Karacaoğlan Şenliklerini' tertip ediliyordu. Şu an avlusunda bulunduğumuz ve Vakıflar Bölge Müdürlüğü kayıtlarına göre Hacı Salih Cami olarak adı geçen caminin avlusunda restorasyon esnasında bir mezar taşı bulundu. Bu mezar taşının incelenmesi esnasında üzerinde 'Karacaoğlan’ın Ruhuna Fatiha' yazısı tespit edildi. Bu tabii ki heyecana yol açtı. Çünkü inancı somutlaştırmaya yönelik bir delildi bu. Zannediyorum, bu somut bulgu, olayın aydınlatılmasını sağlayacak.''
KARACAOĞLAN KİMDİR
17'inci yüzyılda yaşayan Karacaoğlan'ın şiirleri aşk ve doğa üzerinde kuruludur. Ayrılık, gurbet, sıla özlemi ve ölüm en çok değindiği konulardır. Duygularını, yaşadıklarını, düşüncelerini içten, gerçekçi ve özgün bir şiir yapısı içinde anlatır. Karacaoğlan, Türk aşık edebiyatına yepyeni bir söyleyiş biçimi getirdi. Doğa benzetmelerini sık sık kullanır. Çok yalın ve temiz bir Türkçe kullanır. Kendisinden sonra gelen birçok ozanı derinden etkiledi. Bu olumlu etkiler günümüz Türk şiirine kadar uzanır. Karacaoğlan, yaşadığı çağda yetişmiş başka saz şairlerinin tersine, dil ve ölçü bakımından Divan Edebiyatı'nın ve tekke şiirinin etkisinden uzak kalmıştır. Anadolu insanının o çağdaki günlük konuşma diliyle Türkçe yazmıştır. Kullandığı Arapça ve Farsça sözcüklerin sayısı azdır. 
BARÇIN YAYLASI'NDA ÜÇ GÜZEL GÖRDÜM
Barçın Yaylası'nda üç güzel gördüm,
Birbirinden üstün şivga fidandır.
Aklım şaştı, garip belim büküldü,
Kaşlar hilâl, gözler ahu cerandır.
Bellerinde gördüm Lâhur şalını,
Yanakları gülden almış alını.
Al sıktırma kavuşturmuş belini,
Bildim güzelleri, bunlar sultandır.
Üç kumrudur, su başında ötüşür,
Yol üstünde bana seyran yetişir.
Yatışır mı deli gönül yatışır,
Ben avcıyım, onlar benden şahandır.
Karacaoğlan der ki: Bu yer neresi?
Altınoluk, Pınarbaşı süresi.
İnce belde saçlarının turası,
Böyle selvi endam akla ziyandır. 

FOTOĞRAFLI