İbrahim YILDIZ- Hakan KAYA-Erhan TEKTEN/İSTANBUL, () TÜRK Hava Yolları'nın (THY), Lagos-İstanbul seferini gerçekleştiren uçağında rahatsızlanıp, 'Ebola virüsü' şüphesiyle tedavi altına alınan ve yapılan tetkiklerde sıtma rahatsızlığı olduğu tespit edilen Stella Omorowa Türkiye’den ayrıldı.

Ebola virüsü şüphesiyle Haseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde tetkikleri yapılan Stella Omorowa ve 4 yaşındaki oğlu yapılan tetkiklerin ardından sabah saatlerinde taburcu edildi. THY'ye ait bir araca binen Nijeryalı kadın ve oğlu, Atatürk Havalimanı'na götürüldü. Omorawa'yı uğurlamaya gelen Haseki Hastanesi Yöneticisi Dr. Ömer Sarılar, basın mensuplarına , “Salı günü saat 10.30 civarlarında havaalanına yüksek ateş, bulantı ve kusma şikayetlerini uçaktaki kabin görevlilerine bildiren Stella Omorawa, yüksek ateş ve kusması görülünce, malum Afrika'dan gelen bir yolcu olması ve bu ebola salgını nedeniyle normal zamanda belki de haber olmayacak bir şekilde havaalanında görevliler kaptan pilotun iniş yapmasıyla birlikte havaalanından alındı" dedi.

TÜRKİYE'YE DAVET ETTİK

Omorawa'nın, çocuğu ile beraber Haseki Hastanesi enfeksiyon kliniğine intikal ettirildiğini belirten Sarılar, şunları söyledi:

“Tabii ilk etapta, Afrika'dan gelen bir hastada, bir sürü bulaşıcı hastalık var. Sıtması, tifosu, kolerası... Fakat malum, haber değeri olduğu için ebola bu günlerde... Milyonda bir şüphe de olsa bunu düşünmek zorundaydık. Çok aktif bir şekilde hasta hastanemize geldiğinden 6 saat içerisinde sıtma teşhisini koyduk. Sıtma ile birlikte ebola virüsünün birlikte bulunması literatürde olmadığı söyleniyor. Biz buna rağmen halk sağlığı kurumu aracılığıyla salı akşamı akşam 5 gibi kan aldık. Almanya'da referans değeri yüksek bir viroloji laboratuvarına ulaştırıldı kargoyla. 24 saat gibi bir süre geçmeden hastada ebola virüsünün olmadığı kesinleşti. Biz hastamızın sıtma tedavisine başlamıştık. 3 doz burada aldı. 3 dozu da yanına verdik. Gerekli bilgileri verdik. Verdiğimiz rahatsızlıktan dolayı özür diledik. Dünyanın hangi havaalanında olursa olsun böyle bir durumda aynı önlemlerin tüm dünyada alınacağını söyledik. Fransa'da yaşayan bir Nijerya vatandaşı oğlu Fransız vatandaşı Türkiye'ye ilk gelişi. Bundan sonra kendisini Türkiye'ye tatil için de davet ettik" diye konuştu.

KANDA SITMA PARAZİT GÖRDÜK
 Okorawa'nın tedavisiyle ilgilenen, İntaniye Kliniği Eğitim Görevlisi Filiz Pehlivanoğlu ise, "Hasta geldikten sonra izole ettik. İlk ateş atağı ile birlikte aldığımız kan yaymasında zaten sıtma parazitini gördük. Afrika'da gelen bir hastada ilk düşüneceğimiz şey sıtmadır. Aradığımız hastalıklardan biridir. Sıtma tedavisine başladık. Tedavisi sürüyor. Şüpheli bir durum olduğu için ebola sonucunu da bekledik" şeklinde konuştu.

Taburcu edilmesinin ardından Barselona'ya gidecek olan Omorowa ve oğlu , Türk Hava Yolları (THY) personeli tarafından Atatürk Havalimanı’na getirildi. Barselona yolcuğu öncesi muhabirinin sorularını yanıtlayan Omorowa, “Bir gün İstanbul’a gezmeye geleceğim” dedi.

VİRÜS TAŞIMADIĞIMI HERKESE ANLATMAYA ÇALIŞTIM

Hastanede yaşadığı süreç hakkında da açıklamalarda bulunan Stella Omorowa, “Ben rahatsızlandığımda herkes benim Ebola virüsü taşıdığımı düşünmüş. Ama ben herkese Ebola virüsü taşımadığımı anlatmaya çalıştım. Daha sonra yapılan tedavi sonucunda sıtma rahatsızlığı olduğum belirlendi ve tedavim başladı. Şimdi Barselona’ya dönüyorum. Çok mutluyum” diye konuştu.

KABİN EKİBİNE HASTA HAKKINDA SORULAR SORDUK

Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Atatürk Havalimanı Başhekimi Aykut Yener Kavak da şunları söyledi:

“Hastamızı gördüğünüz gibi sağlıklı bir şekilde yolcu ediyoruz. İki gün önce uçak buraya geldiğinde bize 'hasta yolcumuz var' diye anons edildi. Hudut sağlık havalimanı ekibi olarak kabin ekibine hasta hakkında bilgileri sorgulattık. 'Mevcut salgının olduğu bölgeye herhangi bir seyahati olmuş mu?', 'Son üç hafta içerisinde hayvanlarla bir teması olmuş mu?', 'Üç hafta içerisinde etrafında yüksek ateşli rahatsızlık geçiren yakın bir arkadaşı oldu mu?' diye sorular sorduk. Bu soruların cevaplarının negatif olduğunu öğrenince uçağa belli seviyede kontrol tedbirleri alarak çıktı. Daha sonra hastayı değerlendirdik. Hasta yol boyunca kustuğu için bitkin ve yerde yatar pozisyondaydı. İlk müdahalenin ardından hastaneye alınması gerektiğine karar verdik. Şu an hastamız son derece sağlıklı ve hastanenin 'uçabilir' raporu ile kendisini uğurluyoruz” dedi.